Zitajongeneelen.reismee.nl

Begin orientatieweek

Uiteindelijk hebben we zondag een wandeling gemaakt met een poging om naar Ubud te lopen. Die poging is gelukt alleen had het veel makkelijker gekund. Wij zijn met z'n drieën langs de grote weg gelopen terwijl we ook binnendoor konden. Op de weg was het enorm druk en al dat getoeter, het was even wennen. mannen die ons nakeken, mannen die vroegen do you want a taxi? Oversteken was eng omdat ze aan de linker kant rijden en je bent gewend om links rechts links te kijken maar dat werkt daar natuurlijk niet. Ze kunnen wel iets doen aan de infrastructuur, er zijn allemaal gaten in de stoep of tegels die los liggen. Je kan bijna niet om je heen kijken tijdens het lopen omdat je zo geconcentreerd aan het lopen bent. Uiteindelijk hadden we gevonden wat we zochten een winkel die geld kon wisselen. Het was een mini markt, 650.000 gepind. Geen euro's hoor maar gewoon rupi. Voor de supermarkt stonden een paar tafels met stoelen, daar zijn we gaan zitten om even bij te komen van de wandeltocht. Er kwamen twee meisjes de supermarkt uit die blijkbaar ook Nederlands waren en ook vrijwilligers werk gingen doen, maar in een ander huis verblijven. We hebben met z'n alle nog een kort broekje gekocht in een winkel die we passeerde op de terugweg. Rond een uur of 4 vroeg een ander meisje van onze kamer die die dag was gearriveerd of we mee gingen naar het zwembad. Tuurlijk wilde we dat we waren al heel de dag aan het zeuren hoe lekker het zou zijn om te zwemmen. We kwamen bij het resort aan en bleven tot dat we hadden genoten van de laatste zonnestralen. In de avond heb ik veel nieuwe mensen leren kennen uit verschillende landen die net waren gearriveerd, grappig hoe veel lol je kunt hebben met mensen die je eigenlijk niet kent, en ook nog eens in het Engels!

Het is vandaag maandag, dat betekend dat de introductie week is begonnen. Ik werd wakker midden in de nacht en keek om me heen en bijna alle bedden waren bezet. Nieuwe mensen nog een Duits meisje, een meisje uit uk, een meisje uit de USA en een meisje uit Nederland, wat een gezelligheid.

We moestenom 9 uurklaar staan. We gingen een wandeltocht maken naar het centrum van Ubud. We liepen binnendoor, prachtig was het. tussen een rijstveld zaten leuke restaurants en verschillende spa's. We liepen verder dan dat wij op eigen houtje waren gelopen de dag ervoor. We gingen naar een plaatselijke markt, bizar hoeveel kleuren zich daar op 1 plek bevonden. Er was van alles wat je kon kopen bloemen, sjaals, jurken, fruit etc. Veerle en ik hebben allebei een sjaal gekocht omdat we die eind van de week nodig hebben als we de tempel gaan bezoeken.
Nadat we weer met z'n alle bijeen waren gekomen gingen we door naar THE monkey forest. Dat zag ik echt niet zitten. Ik wil geen rabiës dacht ik. We kregen van de lokale begeleider, een jongen van een jaar of 19 wat tips: geen andere dingen in je hand houden behalve een camera, anders denken de apen dat je ze wilt voeren en komen ze op je zitten. Niet schreeuwen als ze op je komen zitten gewoon door lopen. Het was leuk om mee te maken maar ik vond het wel eng. Alleen de baby aapjes vond ik schattig. De begeleider vertelde ons dat we ongeveer 30 a 40 minuten naar huis moesten lopen, maar als je een taxi wilde nemen was dat ook goed. Ik heb met drie anderen meiden een taxi genomen voor maar 2 euro omgerekend. Ik had geen zin meer om in de brandende zon nog zo een end te lopen. Later op de dag rond een uur of drie kregen we een les over de Balinese cultuur. Het was erg interessant het schijnt dus dat ze twee keer per dag een offer geven aan de goden om hen te bedanken voor de rijst en eind van de dag nog een keer omdat ze hen dankbaar zijn dat ze die dag hebben overleeft, iets hebben verkocht of zo iets dergelijks. Ze hebben ook nog 1 offer per jaar en 1 X een ander offer per 6 maanden en drie offers in 1 maand. Ook hebben we geleerd hoe de Balinezen wonen en waarom. Maar dat is allemaal te veel om te typen. We hebben net avond eten op en gaan zo naar een dans show kijken. Byebye

Caroline

Wat een gave dag!en weer zoveel nieuwe vrijwilligers ontmoet ben benieuwd naar het vervolg van deze excursie dagen.
Liefs caroline xxx ???? voor jullie allebei!